By M. Luz Ferruelo / Service Manager – Olivos Center
A cover letter is usually sent along with your résumé when applying for a job. It is the first contact you make with a potential employer, and it therefore creates an essential first impression. Writing a letter which fails to serve its purpose -arouse interest on the recipient’s side in order to contact you for an interview- may cause you to miss a good opportunity to develop your career. In order to avoid this, there are some guidelines you can follow.
Una carta de presentación se envía junto con tu CV cuando te postulás a un trabajo. Es el primer contacto que establecés con un posible empleador, por lo que ayuda a crear una primera impresión esencial. Escribir una carta que no cumple con su propósito –causar el interés suficiente como para que te contacten para una entrevista- puede hacer que pierdas una buena oportunidad laboral. Para evitarlo, hay algunos consejos que podés seguir.
First, before actually writing the letter, it is imperative to keep in mind who you are writing to, and what position you are applying for, as tailoring your letter critically increases your chances of being contacted for an interview.
Primero, antes de escribir la carta en sí, es crucial tener presente a quién le estamos escribiendo, y a qué puesto nos estamos presentando, dado que ajustar nuestra carta a medida de cada postulación aumenta importantemente las chances de ser contactados para una entrevista.
Once you have come up with these important ideas, you are ready to write your letter, sticking to this format:
- Why am I a good candidate for this job?
- What academic background or work experience do I have to suit the company’s needs? Here, you will have to be selective. Focus on those items that match the requirements the most. For example, if you are writing with regard to a position as a sales assistant, and you are studying French literature, you should omit this and highlight other aspects.
- What traits of my personality are suitable for this job? Use positive adjectives, e.g.: reliable, resourceful, confident, enthusiastic, efficient, etc.
- How could I add value to the company’s business? Here it is useful to do some research on the company you are writing to, so that you know what to stress on.
- If you started with the person’s name (“Dear Mr. X”), you should close with “Yours sincerely”.
- If you did not, the ending statement should be “Yours faithfully”.
Sign your letter, be it electronic or handwritten.
Una vez que pensaste esto, ya estás list@ para escribir la carta, ajustándote a este formato:
- ¿Por qué soy un buen candidato?
- ¿Qué estudios o experiencia laboral son relevantes y apropiados para el puesto en cuestión? Sé selectivo. Concentrate en aquellos aspectos que mejor cumplen con los requisitos del aviso. Por ejemplo, si te estás postulando como vendedor, pero tus estudios son en Literatura Francesa, ese es un dato que no te va a ayudar en la búsqueda, por lo que es mejor omitirlo.
- ¿Qué aspectos de mi personalidad son apropiados para este puesto? Usá adjetivos con connotación positiva.
- ¿Cómo sumaría valor a la actividad de la empresa en cuestión? Para esto, es útil hacer un poco de investigación por Internet, para así saber sobre qué puntos hacer hincapié.
- Si empezaste con el nombre de la persona (“Dear Mr. X”), el saludo debería ser “Yours sincerely”.
- Si no, el saludo es “Yours faithfully”.
Por último, firmá la carta, sea vía mail o en papel.
Are you ready to send the letter now, at last? Well, not really. As stated above, this is the first impression you will make, so you definitely need to proofread your text, to make sure it is accurate for your purpose. These are some tips to follow:
¿Ya está lista para enviar? Mmmmm, no. Tal como dijimos antes, esta es la primera impresión que vas a causar en la empresa, por lo que ciertamente hay que chequear el texto para asegurarnos que cumple con nuestro propósito. Estos son algunos consejos:
And now? Yes, you are ready! We hope you have found this information useful, and wish you the best success in your job search.
¿Y ahora? ¡Sí, finalmente! Esperamos que esta información te haya resultado útil, y te deseamos el mayor de los éxitos en tu búsqueda laboral.